Digital dannelse

I  Sønderborg City er der udarbejdet et fælles holdning samt pædagogisk tiltag, i forhold til at inddrage og bruge IT og digitale medier sammen med børnene.

Børn og IT pædagogik

Distrikt Sønderborg City

Vi skaber rum og muligheder for læring og udvikling på en ny og innovativ måde for børnene i Sønderborg Citys.

Vores forståelse af brugen af digitale redskaber, er at gå fra teknik til pædagogik, og at IT er et redskab til at understøtte den pædagogiske læring.

• Vi er forpligtiget via Dagtilbudsloven til at arbejde pædagogisk med IT, og skal her igennem sikre at IT og andre digitale medier er tilgængelige.
  • Vi præger børnenes digitale dannelse og tilbyder børnene lige vilkår uanset social status.
  • Børnene skal vide noget om IT inden skolestart.
  • Vi følger børnenes interesse og tager dem alvorligt der hvor de er.
  • Vi skaber rum for inkluderende fællesskaber som understøttes af digitale medier.

Pædagogens rolle:

Pædagogens rolle er vigtig når man taler om dannelse i forbindelse med IT. Det kræver at pædagogen er bevidst om sin rolle i forhold til børnene og aktiviteten:

• Gå foran – vise nye muligheder
  • Ved siden af – udforske sammen
  • Bagved – støtte op og følge børnenes interesse

Når der planlægges et pædagogiske forløb, indtænkes IT og digitale medier i det pædagogiske arbejde.

Der pædagogiske personale har ansvar for at inddrage de digitale medier i læreplanstemaerne, hvor det er meningsfuldt og mulighed for nytænkning.

Vi udvælger apps og digitale medier med fokus på inklusion, sprog, motorik, natur, eventyr m.m –

og som supplerer det pædagogiske tema vi arbejder med, børnenes interesser, børnenes alder og udviklingstrin.

Dannelse med et IT perspektiv:

En forståelse for teknologiens muligheder og begrænsninger, hvor det enkelte barn får indsigt i den gode relation sammen med andre i et digitalt fællesskab.

Her med fokus på:

Børneperspektiv – komme i børnehøjde, sætte os i børnenes sted

Den voksne er rollemodel og skaber læringsmiljøet med rammesætning

Relationer – fokus på det relationelle – skab et fælles tredje

Leg og afprøvning – alt nyt er læring - hold fast i nysgerrigheden

Oplevelser – nye måder at lege på

Udforske – prøv noget af !! sammen med børnene være med til at undersøge

Forældresamarbejde – tal med forældrene om brug af digitale redskaber

Vidensdele – diskuter med dine kolleger/ forældre, med fokus på læring, sociale oplevelser

Sætte digitale fodspor – vær bevidst, snak om holdninger og værdier