Vores profil

Børnehuset Toften er en integreret institution normeret til 56 børn i alderen 0 - 6 år. Vi har 1 vuggestue og 2 børnehavegrupper.

Løvehulen er vores vuggestue, hvor vi er normeret til max 14 børn og har pr. 1/5-22 tilknyttet 3 pædagoger og 1 pædagogisk assistent. I 2022 har vi en overbelægning på vuggestuen.

Abegrotten er vores småbørnsgruppe, hvor vi er normeret til 22 børn og har pr. 1/5-22 tilknyttet 2 pædagoger, 1 pædagogisk assistent og 1 pædagogstuderende.

Bjørnegrotten er vores storbørnsgruppe, hvor vi er normeret til 23 børn og har pr. 1/5-22 tilknyttet 2 pædagoger, 1 pædagogmedhjælper samt 1 pædagogisk assistent i flexjob.

Køkken: Vi har fra 1/9-20 tilknyttet 2 køkkenassistenter, som forbereder mad til børnene, da vi har en forældrebetalt frokostordning.

Alsidighed og kreativitet

Børnehuset Toftens profil er Alsidighed og kreativitet. Alsidighed betyder at have mange interesser, udvikle sig i mange retninger, mens kreativitet betyder evnen til nyskabelse, idérigdom samt evnen til at gøre ideer til virkelighed.

I det pædagogiske arbejde viser det sig ved, at vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, er rummelige overfor børnenes forskelligheder samt udvikling i mange retninger. Når vi udfordrer barnet på forskellige måder, lærer barnet mest – også om sig selv. Ift. kreativitet skaber vi spændende rammer for børnene med plads til det eksperimenterende, stille/konstruere, vilde/plads til at bevæge sig. Barnet får mulighed for at være aktiv, afprøve ideer og fordybe sig. Forskellige børn har forskellige behov.

Sanginstitution

Børnehuset Toften er certificeret sanginstitution siden 2017.

Vores mål er at vi synger mere og bedre, at vi får en større sang- og musikforståelse og et bredere kendskab til den danske sangskat.

Personalet får mere viden og faglighed om børnestemmer og hvordan vi gennem sang og bevægelse kan arbejde med de lovbestemte læreplanstemaer.

• Sang kan noget særligt. Sang skaber glæde, energi og fællesskab.
  • Sang gør børn og vokse aktive sammen.
  • Sang styrker, støtter og stimulerer sproget.
  • Sang, rytmer og bevægelse kan bidrage til barnets indlæring, koncentration og sociale kompetencer.

Sang er en stor del af vores hverdag

Vi har fælles morgensang hele huset hver mandag morgen (ikke under corona) og på stuerne er der sangsamlinger hver uge.

En sangsamling har fokus på opvarmning, stemmer, rytmer, lytte, inddrage instrumenter, synge velkendte og lære nye sange samt styrke fællesskabet.

Personalet digter ofte en sang om det aktuelle aktivitet / tema der arbejder med.

Sang foregår både mellem børn og voksne i en større gruppe - mellem det enkelte barn og en voksen - børn i mellem samt det enkelte barn som synger spontant for sig selv.

Sang opstår spontant men også når børn bliver inspireret af et ord / genstande eller sine omgivelser.

Vi følger barnets initiativer og kropssprog – og de andre børn og den voksne synger med. Når den voksne følger barnets sang ser vi glæde og stolthed over at blive set og hørt og anerkendt. Barnet bliver positivt fremhævet og synlig for de andre børn.

• Vi synger i leg
  • Vi synger i aktiviteter
  • Vi synger i rutiner
  • Vi hører og oplever fantastisk sangglæde, en stor lyst til at synge sammen og lære nye sange, spontan sang, stort engagement samt fordybelse.
  • Vi oplever at sproget og fællesskabet styrkes gennem sjove, gode og lærerige sangsamlinger, som igen gør at børnene synger meget her og hjemme – samt tør stille sig op foran andre og synge sammen.

PROFIL alsidighed og kreativitet.pdf

Shape Created with Sketch.